måndag 5 oktober 2015

Första dagen i Addis

Klockan är inte mer än halv nio och hela gänget har redan krupit in på sina rum, vi är trötta. Natten som var spenderade vi halvsovandes på planet och idag har det gått för runt. Etetu och Mebrstu hämtade upp oss vid 7-tiden vid flygplatsen och tog oss till sitt B&B, vi åt frukost och gav oss ut på stan.

Vi beslöt oss att ta en prommenad till marknaden vid postkontoret. Marknaden är ganska turistisk men ändå trevlig, det säljs sjalar,  smycken, målningar, träskulpturer och mycket mer. Till min besvikelse hade flera försäljare flyttat in i en ny byggnad och charmen med att gå runt ute bland de små stånden var nästan borta.

Att gå till marknaden tar dryga timmen från där vi bor. Man går utmed en av de stora vägarna som heter Bole, i korthet är det mycket folk, ännu mer trafik och luft fylld av avgaser, men ändå så älskar jag det.

Hem från marknaden valde vi att ta en av de blå taxibilarna som nästan alla är av märket Skoda eller Lada. De är inte precis av senare årsmodell och i Sverige hade de verkligen inte klarat besiktningen.

Åter på Biruk B&B hann vi med att vila lite innan Lula kom för och hälsade oss välkomna och prata bort enbstund. Lula var hos oss på kardiologen drygt ett år och for tillbaks till Addis för ungefär två år sedan. Ett kärt återseende!

Så middag på en Sudanesisk restaurang runt hörnet.

Det får bli allt för idag,  för jag kommer snart att somna till skramlet från tjejerna i köketvhär intill.

Jo, en sak till. Jag fick ju med presenter till från er att ge till barnen. När de kommer och tigger ger vi dem en ballong eller något annat litet att leka med. Första minen brukar bli total förvåning innan de blir så otroligt glada. Önskar ni kunde se vad ni bidragit till.

Imorgon ska vi fara ca tio mil söder ut och hälsa på mitt fadderbarn Sofija. Så ska vi titta på vårdencentralen i byn. Jag har inte varit där på nästan två så ska bli spännande att se. Sedan är det middag hemma hos Deredje och hans fru.

Hoppas jag hinner med ett par rader imorgon också. Zzzzzzz.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar