torsdag 22 december 2011

Rapport från Addis Abeba, del I

Här om dagen pratade jag med min svärmor, Gunnel. Hon undrade över min resa till Addis och om jag inte skulle lägga ut något mer på bloggen, men jag trodde ju inte att någon annan än arbetskompisarna läste och dem har jag mailat ut några "rapporter" till. Nåväl, Gunnel även om det "bara" är du som läser; här kommer tre rapporter och en till kommer efter helgerna.

Jag varit i Addis Abeba och praktiserat under en vecka i månadsskiftet september – oktober, min plan var att skriv på bloggen varje dag och berätta. Planen var naiv, och sprack rejält, för internet är inte särskilt pålitlighet i Etiopien och det blev bara två inlägg. Jag tänkte berätta för er nu istället, för det finns en del att berätta.

Jag var på Addis International Hospitals ICU (Intensive Care Unit) det mesta av tiden. International är ett sjukhus som drivs av ett försäkringsbolag, men även patienter som inte är försäkrade på bolaget kan få vård under förutsättning att de kan betala. Många patienter är hjärtsjuka, men man tar även emot andra. Sjukhuset har en intensivvårdsavdelning, en vårdavdelning och mottagning. Det går inte att jämföra det vi kallar intensivvårdsavdelning med den på International, för mig var det en vanlig vårdavdelning med möjlighet till Mida-övervak. Kontroll av blodtryck, puls, temp, saturation, vätska in och ut gjordes flera gånger under dygnet, annars var det ungefär som avd 63, eller inte alls…..

Dagarna började med att Maruf hämtade mig vid hotellet vid halv åttatiden, så körde vi i rusningstrafiken (jo, det finns i Addis) till sjukhuset. Snabbt ombyte till arbetskläder; för mig innebar det blus och byxor som jag hade med härifrån, men det roliga är att när Maruf byter om för att jobba tar han PÅ sig slips och läkarrock.

Ronden startar kl. 08.00, med Maruf som överläkare, Michael, Hanna och Deredje jobbar som underläkare. Innan ronden har underläkarna läst på om några patienter var och gör en sammanfattning för oss andra som är med, förutom Maruf ett par sjuksköterskor. Ronden är i viss mån undervisande och man delar erfarenheter med varandra, men sköterskorna är tysta och säger ingenting, de ser nästan uttråkade ut. Jag däremot hade massor av frågor men höll tillbaks dem för annars hade ronden troligen varat i flera timmar. Efter sittronden går alla runt i samlad trupp och ser patienterna, man tar blodtryck och puls, lyssnar på lungor och frågar hur det står till. Vid halvtiotiden är ronden klar och då går Michael och Deredje och rondar klart avdelningen, som de redan börjat med innan ICU-ronden. Hanna sitter kvar på sköterske / läkarexpeditionen och har koll på MIDA-övervaket samtidigt som hon ordinerar läkemedel och behandlingar, skriver hem patienter och tar emot rapporter på nya inläggningar.

Maruf och Deredje har mottagning resten av dagen, de hinner med ungefär en patient i kvarten fram till lunch vid 13-tiden och efter lunch följer de upp de patienter som varit på lungröntgen eller tagit prover. De utför också arbetsprov eller hjärteko på de patienter som ska göra det. Att ”gå till doktorn” i Addis tar en hel dag, jag undrade lite över det, men Maruf menade på att patienterna är inställda på det och kommer dessutom gärna och sitter i väntrummet och pratar både innan och efter besöket.

Arbetsdagen slutar oftast vid 17.30 för Maruf, men har han jour måste han åka tillbaks på kvällen och ha kvällsrond med läkaren som jobbar under natten. Sköterskorna går i två pass över dygnet. Dagen börjar kl. 08.00 och slutar kl. 17.00, med undantag för en sköterska som stannar till kl. 18.00 då natten går på. Jo, det är helt rätt; nattpasset för sköterskor är från 18.00 – 08.00. På helgen ser det lite annorlunda ut; i Etiopien räknas lördag förmiddag som vanlig veckodag så helgschemat börjar på lördag vid 14-tiden, både för sköterskor och läkare. Veckoarbetstiden? Runt 52 timmar för en heltid. Extra betalt för obekväm arbetstid? Nej, men man får ta ut en ledig dag istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar