fredag 30 september 2011

It's alive, ja internet alltsa

Hmm, hemma blir vi irriterade om internet inte ar tillrackligt snabbt, har ar man glad om det ens fungerar. Sa jippie!!!!

Jag har varit aktiv skoterska pa International ett par dagar den har veckan. Oj, vilka olikheter i arbete. Vi har tagit hand om tva patienter med kardiogen chock och ingen av dem klarade det. En ung bonde med dilaterad kardimyopati, han dog under natten av arytmi. Den behandling som gavs var begransad for han hade inte sa mycket pengar..... En somalisk kvinna med kraftigt forstorad hogerkammare (Maruf gjorde hjarteko, bedside) och henne har alla avskrivt fran att overleva aven om hennes familj kan betala for varden. Pust! Om de hade klarat det om de levt i Sverige? Jo, det tror jag nog. Och det jag kanner med den somaliska kvinnan ar att hon har sadan angest, men det ar inte nagot man tar i atanke har. Hennes b-glukos har varit at skogen och hon kan inte kissa, men nar vi forsokte satta kateter var hon omskuren sa det var en omojlighet.

Jag har flera patientfall och ni ska fa dem berattade for er nar jag kommer hem.

Iborjan hade skoterskorna svart att be mig om hjalp, men nu har de vant sig och kor med mig. Jag satter infarter, baddar sangar, ger antibiotika och gor nagot som skoterskorna inte sa ofta gor har: haller patienter i handen, skamtar genom sprakforbistringarna, rattar till lakan och ler. Omvardnaden ar inte vad jag ar van vid. Tror skoterskorna tycker jag ar lite konstig, en av dem sa till mig att inte ta i patienterna utan handskar.

Jag har gatt rond med Dr Deredji, han har jobbat i Chicago och ar lite mer van vid att skoterskor har annat ansvar, och kunskap. Sa han forsoker forklara hur de tanker runt patienterna osv.

Snart ska jag traffa Nunu och vi ska halsa pa hennes syster. Sedan ikvall ska jag ta en, eller tva Dashen med Maruf och troligen blir det en fnissig forestallning, for vi ar ganska flamsiga nar vi kommer igang. Hoppas att jag snart kan hora av mig snart igen (oj vad konstiga ord det kan bli utan vara prickar), men det ar det ju inte jag som bestammer. Kram pa er dar hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar