torsdag 3 mars 2011

Om tolv timmar är vi på väg

Hej.

Sitter på rummet på jobbet och gör det sista inför resan. Ryggan är vägd til 16 kg, så jag klarar mig under de tillåtna 20. Det mesta av packningen är faktiskt Marufs, han fick inte med allt när han åkte hem för väskan blev för tung. Ingela, Usama och jag har delat upp sakerna mellan oss, det mesta är böcker om kardiologi.

Ingela och jag har blivit diabetiker med kontrollbehov, detta kommer sitta i ungefär den tiden som det tar att ta sig igenom den etiopiska tullen. Enligt Maruf och Kellerth så kan det vara lite kinkigt med införande av vissa saker så de blodsockerapparater vi fått av Karin och Pernilla efter en avslutad studie får vi kanske lura in i landet. Ingela och jag måste ha med oss två apparater var, man vet ju aldrig om den ena går sönder;)

På Marufs sjukhus hade sköterskorna blivit glada över att det skulle komma just sköterskor från Sverige så de ville att vi skulle ha lite undervisning för dem. Önskemålen blev eftervård efter hjärtinfarkt och HLR. Ganska givet vad Ingelas uppdrag blev och Usama ska också bidra med lite hjärtskola. Jag ska alltså lära ut HLR, vilket ju inte är min bästa grej kanske men det ska väl gå. Svåraste är att veta vilken nivå undervisningen ska ligga på, för det är t.ex. inte lika tätt med deffar där som här. Jag frågade Maruf om lite vägledning, men han tycker att jag ska bli lite mer "afrikansk" och inte ta allt på så blodigt allvar (kan inte fatta varför han tycker att vi svenskar har kontrollbehov och planerar allt så lång tid i förväg). Jaha, jag har iallafall fått låna materiel av Stellan så vi får väl se vad det blir.

Kan berätta vad Maruf sa när han varit här ett litet tag: "Svenska sjuksköterskor har så mycket ansvar, ni är som minidoctors". "Jaha", sa jag "vad gör sköterskorna i Etiopien då?" Svaret jag fick lämnade mycket till övers att tolka: "Viker hattar".

Vi ska kika på flera sjukhus i Addis, minst tre och eventuellt ytterligare ett som ett svenskt läkarpar startat föratt kunna hjälpa kvinnor med underlivsskador. Så ska vi åka med Barnfonden på fredag till en by 15 mil söder om Addis och titta på deras verksamhet och då bland annat sjukvård. Det offentliga sjukhuset Black Lion Hospital är ett besöksmålen och jag avslutar med en länk till en artikel i Svenska Dagbladet om en läkare som jobbar där. Läs den och njut!

Hoppas vara tillbaka på bloggen imorgonkväll när vi hunnit se lite av Addis med Maruf som guide.


http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/86-arige-lakaren-har-inte-tankt-sluta-an_5832645.svd

1 kommentar:

  1. Hallo....african people :)))
    Ni måste vara på afrikansk mark när ni läser detta.

    Marof verkar ha en poäng om att vi alltid ska ha tokkontroll över allt vi gör....lär mig lite "losen-up" när ni kommer hem.
    /C

    SvaraRadera